KİTAP
İnşaat Hukuku Kitabı

Köy Yerleşm Alanları Uygulama Yönetmeliği

~ 09.04.2010 ~

KÖY YERLEŞME ALANI UYGULAMA YÖNETMELİĞİ

   

    Tarım Orman ve Köyişleri ile İçişleri Bakanlığından:

    BİRİNCİ BÖLÜM : Amaç, Kapsam, Hukuki Dayanak

    Amaç

    Madde 1 - Bu yönetmelik, 18/3/1924 tarih ve 442 sayılı Köy Kanununa 7 Ek Madde Eklenmesi Hakkında 20/05/1987 tarih ve 3367 sayılı Kanunun uygulanması ile ilgili hususları düzenler.

    Kapsam

    Madde 2 - 6831 sayılı Orman, 2634 sayılı Turizmi Teşvik, 2863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma, 1051 sayılı Kanunla değişik 7269 sayılı Umumi Hayata Müessir Afetler Dolayısıyla Alınacak Tedbirler Yapılacak Yardımlara Dair ve 2565 sayılı Askeri Yasak Bölgeler ve Güvenlik Bölgeleri Kanunları ek ve tadilleri kapsamına giren sahaların dışında; köylerde köy yerleşme alanlarının tespit edilmesi, köy yerleşme planlarının yapılması, köy yerleşme alanı tespit komisyonunun teşkili ile karar verme ve çalışma esasları, ihtiyaç sahiplerinde aranacak nitelikler, arsaların rayiç bedel tayini satış ve tesciller, devir yasakları ve amaca uygun kullanılma esasları, bu yönetmelik hükümlerine göre yapılır.

    Dayanak

    Madde 3 - 18 Mart 1924 tarih ve 442 sayılı Köy Kanununa eklenen 20/05/1987 tarih ve 3367 sayılı kanunun Ek 17 nci maddesine göre hazırlanmıştır.

    İKİNCİ BÖLÜM : Köy Yerleşme Alanı, Tespiti, Tescil ve Satışı

    BİRİNCİ KISIM : Komisyon Teşkili, Alan Tespiti, Harita ve Plan Yapılması ve Tescili

    Köy Yerleşme Alanı Tespit Komisyonunun Teşkili ve Çalışma Esasları

    Madde 4 - Köy yerleşme alanı tespit komisyonu; vali yardımcısının başkanlığında; milli emlak müdürlüğü, Bayındırlık ve İskân Müdürlüğü, Tarım Orman ve Köyişleri Bakanlığı İl Müdürlüğü, Köy Hizmetleri İl Müdürlüğü ve ilgili Kadastro Müdürlüğünden birer teknik eleman ile köy temsilcisinden oluşur. Görevlendirme vali oluru ile yapılır. Gerektiğinde bu komisyona ilgili diğer kuruluşlardan da uzman eleman iştirak ettirilir.

    Komisyon üye tam sayısının 2/3 çoğunluğu ile toplanır ve salt çoğunlukla karar alır. Oyların eşit olması halinde, Başkanın oy kullandığı taraf çoğunluğu sağlamış olur.

    Komisyon sekreterya ve büro hizmetleri köy hizmetleri il müdürlüğü tarafından yerine getirilir.

    Köy Yerleşme Alanının Tespiti

    Madde 5 - İlgili ilçe kaymakamının mütalaasını da dikkate alarak muhtarın talebi uygun görmesi veya doğrudan doğruya kendi kararına dayanarak; vali, köy yerleşme alanını tespit ve planını hazırlamak üzere komisyonu görevlendirir.

    Komisyon öncelikle o köye ait harita, sosyal ve ekonomik durum gösteren doküman ve gerekli diğer bilgileri derledikten sonra merkezde bir ön değerlendirme yapar. Müteakiben mahalline giderek, köyün istikbaldeki gelişme durumu da dikkate alınarak; ihtiyaç duyulan konut parsel sayısını, parsel büyüklüklerini, gerekli bulmuyorsa sosyal tesisler ve diğer genel ihtiyaçlar için tefrik edilecek arazi miktarını hesaplayarak, sonuç olarak köy yerleşme alanının ne genişlikte olacağına karar verir.

    Mevcut köy yerleşik alanı ile bütünlük teşkil edecek şekilde ve mümkün mertebe mera niteliğini kaybetmiş arazilerle verimi düşük ya da tarım dışı hazine arazilerine öncelik vererek, köy gelişme alanı için uygunluğuna karar verdiği sahanın sınırlarını belirler.

    Müracaatların çok olması halinde komisyon, nüfusu en çok olan köyden başlayarak bir öncelik sıralaması yapar ve çalışmalarını buna göre yürütür. Bu amaçla gerektiğinde valilikçe ayrı ya da aynı vali yardımcısının başkanlığında birden azla komisyon teşkil edebilir.

    Komisyon yaptığı bu çalışmaları ve aldığı kararları bir tutanakla tespit eder.

    Köy Yerleşme Alanına Ait Harita veya Ölçekli Krokinin Yapılması

    Madde 6 - Komisyon 5 inci madde uyarınca yaptığı tespitleri ve aldığı kararları, köy yerleşme plânı yapılmak üzere, köy hizmetleri il müdürlüğüne intikal ettirilir.

    Köy hizmetleri il müdürlüğü, komisyon tarafından tespit edilen köy yerleşme alanı sınırlarını, mümkün mertebe sabit noktalar arasından düz hatlar geçirerek sahada tespit eder ve köşe noktalarını kalıcı işaretlerle belirler. Daha sonra tespit edilen bu alan kadastro görmüş olan yerlerde 1/1000 ölçekli harita üzerine işlenir. Kadastro görmemiş yerlerde ise söz konusu alanın 1/1000 ölçekli haritası veya ölçekli krokisi yapılır veya yaptırılır.

    Harita veya ölçekli kroki üzerinde belirlenen alan içinde, devletin hüküm ve tasarrufu altında bulunan mer'a, yaylak, seyrangah, yol, harman ve panayır yerleri gibi alanlar ile Hazinenin mülkiyetinde olup bir kamu hizmetine tahsis edilmemiş yerlerden başka, özel mülkiyete konu olmuş veya olabilecek taşınmaz mal varsa, bunlar ya köy tüzel kişiliği tarafından kamulaştırılır veya uygulama dışında bırakılır.

    Köy Yerleşme Planının Yapılması

    Madde 7 - Köy hizmetleri il müdürlüğü hazırlanan harita veya ölçekli kroki üzerinde Köy Hizmetleri Genel Müdürlüğünce tespit edilecek teknik esaslara göre; konut, komisyon tarafından tespit edilen sosyal tesisler ve köyün diğer ihtiyaçları için gerekli parselleri ve yolları ölçek dahilinde işleyerek, köy yerleşme planını hazırlar. Köy yerleşme planını zemine aplike ederek parsel köşe noktalarını işaretler.

    Köy yerleşme planlarını yapmak üzer, köy hizmetleri il müdürlüğü veya bağlı bulunduğu bölge müdürlüğünde gerekli teknik elamanların bulunmaması halinde, bu çalışmalar Köy Hizmetleri Genel Müdürlüğü tarafından yapılır veya yaptırılır.

    Köy Yerleşme Planının Onaylanması ve Tapuya Tescil

    Madde 8 - Hazırlanan köy yerleşme planı köy hizmetleri il müdürlüğü tarafından vali'nin onayına sunulur.

    Onay işlemini müteakip, söz konusu plan köy muhtarlığına tebliğ edilir. İtiraz edilmezse valinin onayı ile kesinleşir. Köy muhtarı, köy ihtiyar meclisinin kararına dayanarak en geç 30 gün içinde valiliğe itiraz edebilir. İtirazı valilikçe 15 gün içinde karara bağlanır. Bu karar kesindir.

    Kesinleşen köy yerleşme planı, valilikçe ilgili kadastro müdürlüğüne gönderilir. Kadastro müdürlüğünce büro ve arazi kontrolları yapıldıktan sonra ilgili tapu sicil müdürlüğü tarafından parsellerin köy tüzel kişiliği adını tescil işlemleri yapılır.

    İKİNCİ KISIM : Arsa Bedel Tespiti, İlanı, İhtiyaç Sahipliği Satış, Temlik, Tescil, Takyit

    Arsa Bedellerinin Tespiti

    Madde 9 - Arsaların satış bedeli komisyon tarafından tespit edilir. Bunun için arazinin; hazihazır emsal alım satım değerleri, mevkii, inşaat teknikleri bakımından elverişlilik durumu, ulaşım ve benzeri hususlar dikkate alınarak, öncelikle (m

    ) birim fiyatı hesaplanır. Daha sonra muhdes yollar ile sosyal tesisler ve diğer amaçlar için ayrılan sahaların bedellerinden m

    ye düşen pay ilave edilmek suretiyle, konut arsalarının bedelleri hesaplanır.

    Arsaların İlânı

    Madde 10 - Köy yerleşme alanı plânı ile arsaların satış bedellerini gösterir cetveller, köy hizmetleri il müdürlüğü tarafından 15 gün müddetle köyde görülebilecek bir yere astırılır ve durum mutad vasıtalarla en az üç defa köy halkına duyurulur.

    İhtiyaç Sahiplerinin Tespiti

    Madde 11- İlân süresi sonunda, Köy Hizmetleri Genel Müdürlüğünce hazırlanan, basılı formların doldurulması suretiyle yapılmış olan arsa satın alma istekleri, köy ihtiyar meclisi tarafından köy topluluğu huzurunda incelenir. isteklilerin, ihtiyaç sahipliği şartlarına uygunlukları tespit ve tevsik olunur.

    İhtiyaç Sahipliliği Şartları

    Madde 12 - Arsa satın alabilmek için;

    a) İsteklinin reşit olması,

    b) Kendisine, eşine ve reşit olmayan çocuklarına ait evi veya arsası bulunmaması, var ise evinin harap, arsanın kullanışsız olması,

    c) İsteklinin ikamet etmekte olduğu köy nüfusuna kayıtlı olması ve o köyde asgari 5 yıl oturmuş olması,

    Nüfus kaydı evvelce başka yerlerde olup, bu kanunun yürürlüğe girmesinden sonra bu köy nüfusuna aktarmış olanların, hak sahibi olabilmeleri için nüfus kaydı aktarma işlemi tarihinden itibaren 5 yıl süreyle fiilen o köyde ikamet etmiş olmaları şarttır.

    Yukarıda sayılan şartları haiz bulunan isteklilerin sayısı arsa sayısından çok ise, arsalar aşağıdaki öncelik sırasına uyularak satılır.

    a) Sel, yer kayması ve yangın gibi sebeplerle arsa ve evini kaybetmiş olanlar,

    b) Kendisine, eşine ve reşit olmayan çocuklarına ait köy içinde inşaata müsait arsası bulunmayanlar,

    c) Evi çok harap ve arsası elverişsiz olanlar,

    d) Evli ve çok nüfus sahibi olanlar, çocuk sahibi dullar,

    e) Evli olanlar ,

    f) Köydeki ikamet süresi fazla olanlar.

    Arsaların Satışı

    Madde 13 - Tespit edilen ihtiyaç sahiplerine hangi arsanın satılacağı, kendi aralarında anlaşamadıkları takdirde kura ile tespit edilir. Bu tespiti müteakip arsalarını karşılıklı olarak değiştirmek isteyenlerin, 3 gün içinde müşterek dilekçe ile müracaat etmeleri şartıyla arsaları değiştirilebilir.

    Köy ihtiyar heyetince satış yapılacak isteklilere bir ay içinde arsa bedelini köy sandığına yatırmaları veya borçlanma senetlerini imza etmeleri yazılı olarak tebliğ edilir.

    Temlik, Tescil ve Takyit

    Madde 14 - Arsa bedellerinin peşin olarak yatırılmasını veya taksitle satılması halinde borç senetlerinin imzalanmasını müteakip, muhtarlığın talebi üzerine valilikçe hazırlatılacak temlik cetvelleri, valinin yazılı emrine bağlı olarak ilgili tapu sicil müdürlüğüne gönderilir. Tapu sicil müdürlüğünce, varsa borçlanılan miktarda, köy tüzel kişiliği lehine kanuni ipotek tesisi suretiyle, hak sahibi adına re'sen tescil işlemleri yapılarak tapuları verilir.

    Taksitle satılan arsa bedelleri en çok 5 yılda ve 5 eşit taksitle faizsiz olarak tahsil edilir.

    Peşin veya taksitle satılan arsalar 10 yıl müddetle, konut veya zirai kredi veren kuruluşlar dışında rehin ve diğer ayni haklarla takyit edilemez, miras yoluyla intikal işlemi hariç, devir-temlike, satış vaadi sözleşmesine, taksime, şüyuun gidilmesi talebine konu olamaz. Ayrıca amme alacağı hariç haciz edilemez. Bu husus tescil işlemleri sırasında, tapu sicil müdürlüğünce re'sen tapu kütüğünün şerhler hanesinde belirtilir.

    Arsaların Geri Alınması

    Madde 15 -Arsaların hak sahipleri adına tapuda tescili tarihinden itibaren (5) yıl içinde bina yapılmadığı takdirde, köy muhtarlığınca alınacak yargı kararı ile tapu iptal edilerek, arsa köy tüzel kişiliği adına tescil ettirilir.

    Yürürlük

    Madde 16 -Bu yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

    Yürütme

    Madde 17 - Bu yönetmelik hükümlerini Tarım Orman ve Köyişleri Bakanı ile İçişleri Bakanı yürütür.

 

Hits: 5525

İMAR MEVZUAT

KORUNAN ALANLARDA YAPILACAK PLANLARA DAİR YÖNETMELİK (RESMİ GAZETE: 23.3.2012)
 BİRİNCİ BÖLÜM Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar Amaç ve kapsam MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, milli parklar, tabiat parkları, tabiat ...
İMAR PLANI YAPILMASI VE DEĞİŞİKLİKLERİNE AİT ESASLARA DAİR YÖNETMELİK
 BİRİNCİ BÖLÜM Amaç, Kapsam, Tanımlar Amaç Madde 1 - Bu Yönetmeliğin amacı; insan, toplum, çevre münasebetlerinde kişi ve aile mutluluğu ile ...
AVRUPA PEYZAJ SÖZLEŞMESİ
 Florence, 20.X.2000 Önsöz İşbu metnin imzacısı olan Avrupa Konseyi üyesi Devletler, Avrupa Konseyi’nin amacının üyeleri arasında ortak mirasları olan idealleri ...
AVRUPA ARKEOLOJİK MİRASININ KORUNMASI SÖZLEŞMESİ(DEĞİŞTİRİLMİŞ ŞEKLİ)
 Bu Anlaşmayı imzalayan Avrupa Konseyi üye Devletleri: Avrupa Konseyi'nin amacının, kendilerinin ortak mirası olan ideal ve prensipleri korumak ve gerçekleştirmek maksadıyla ...
AVRUPA MİMARİ MİRASININ KORUNMASI SÖZLEŞMESİ
 Strazburg, 3.X.1985 Bu Anlaşmayı imzalayan Avrupa Konseyi üye Devletleri: Avrupa Konseyi'nin amacının, kendilerinin ortak mirası olan ideal ve prensipleri korumak ve ...
Kesin İnşaat Yasağı Getirilen Korunması gerekli Taşınmaz Kültür ve Tabiat Varlıklarının Bulunduğu Sit Alanlardaki Taşınmaz Mallarının Hazineye Ait Taşınmaz Mallar İle Değiştirilmesi Hakkında Yönetmelik
KESİN İNŞAAT YASAĞI GETİRİLEN KORUNMASI GEREKLİ TAŞINMAZ KÜLTÜR VE TABİAT VARLIKLARININ BULUNDUĞU ALANLARDAKİ TAŞINMAZ MALLARIN HAZİNEYE AİT TAŞINMAZ MALLAR İLE ...
Korunması gerekli Taşınmazz Tabiat ve Kültür Varlıklarının Tespit ve Tescili Hakkında Yönetmelik
KORUNMASI GEREKLİ TAŞINMAZ KÜLTÜR VE TABİAT VARLIKLARININ TESPİT VE TESCİLİ HAKKINDA YÖNETMELİK         Kültür ve Turizm ...
Kıyı Kanunu Uygulama Yönetmeliği
KIYI KANUNUNUN UYGULANMASINA DAİR YÖNETMELİK         Bayındırlık ve İskan Bakanlığından     Yayımlandığı Resmi Gazete Tarihi: ...
Köy Yerleşm Alanları Uygulama Yönetmeliği
KÖY YERLEŞME ALANI UYGULAMA YÖNETMELİĞİ         Tarım Orman ve Köyişleri ile İçişleri Bakanlığından:     BİRİNCİ ...
Gecekondu Kanunu Uygulama Yönetmeliği
GECEKONDU KANUNU UYGULAMA YÖNETMELİĞİ     Gecekondu Uygulama Yönetmeliği     Bayındırlık ve İskan Toplu Konut İdaresi ...
Sığınak Yönetmeliği
SIĞINAK YÖNETMELİĞİ 02 Temmuz 2008 Çarşamba 15:53 3194 SAYILI İMAR KANUNUNA GÖRE DÜZENLENMİŞ BULUNAN İMAR YÖNETMELİKLERİNE SIĞINAKLARLA İLGİLİ EK ...
Plansız Alanlar İmar Yönetmeliği
Bayındırlık ve İskân Bakanlığından: PLANSIZ ALANLAR İMAR YÖNETMELİĞİ (*) Resmi Gazete ile Neşir ve İlânı: : 2 Kasım 1985 - Sayı: 18916 (1. Mükerrer) (*) ...
İmar Kanunu md. 18 Yönetmeliği
İmar Kanununun 18.Maddesi Uyarınca Yapılacak Arazi ve Arsa Düzenlemesi İle İlgili Esaslar Hk.Yönetmelik BİRİNCİ BÖLÜM Genel Hükümler Amaç Madde 1 - ...
Otopark Yönetmeliği
OTOPARK YÖNETMELİĞİ     Otopark Yönetmeliği     Bayındırlık ve İskan Bakanlığından     Yayımlandığı Resmi Gazete Tarihi: ...
Asansör Yönetmeliği
               Sanayi ve Ticaret ...
Tip İmar Yönetmeliği
 TİP İMAR YÖNETMELİĞİ  R. G. Tarihi : 02.11.1985 R. G. No : 18916 Revizyon 2 Eylul 1999 BİRİNCİ BÖLÜM Genel Hükümler Madde 1- 3194 ...
Yapılarda Isı Yalıtım Yönetmeliği
  ...
İMAR KANUNU
    Kanun Numarası: 3194     Kabul Tarihi: 03/05/1985     Yayımlandığı Resmi Gazete Tarihi: 09/05/1985     Yayımlandığı Resmi ...
3290 SAYILI KANUN İLE BAZI MADDELERİ DEĞİŞTİRİLEN VE BAZI MADDELER EKLENEN 2981 SAYILI KANUN GEREĞİNCE KURULAN FONUN HARCAMA ESASLARINI DÜZENLEYEN YÖNETMELİK
    Resmi Gazete Tarihi: 24/08/1986     Resmi Gazete Sayısı: 19201     Bayındırlık ve İskan Bakanlığından:     BİRİNCİ ...